Gooit de VO-raad de leerling onder de bus?
De afgelopen maanden zijn er leerlingen die een leerachterstand hebben opgelopen. In mijn netwerk blijkt dat de zorgen van scholen voor voortgezet onderwijs vooral uitgaan naar leerlingen die naar het examenjaar of voor-examenjaar gaan in september. Begrijpelijk want voor hen is de tijd om bij te spijkeren het kortst.
We hebben het over leerlingen die kwetsbaar zijn. Ze fietsten vermoedelijk al achterin het peloton toen de scholen dichtgingen.
We hebben het over leerlingen die kwetsbaar zijn. Ze fietsten vermoedelijk al achterin het peloton bij het sluiten van de scholen. Toen ze weer naar school mochten, waren veel van hen definitief gelost. Terwijl het gros van de leerlingen tijdens de zomervakantie geniet van een lange afdaling en op krachten komt, staan deze leerlingen geparkeerd op de ‘Col du Corona’ en kijken met lood in de schoenen op naar de bergtop.
Het is een zorg voor ouders en leraren. Vandaar dat de overheid een ruime subsidie ter beschikking stelde van 900 euro per leerling om de achterstand weg te poetsen. Het gaat om gemiddeld 10% van de schoolpopulatie. We hebben het dus over ca. 100.000 leerlingen.
Het bijspijkeren van deze leerlingen is een mega-klus. Een klus waar je je beste leraren voor zou willen inzetten. Want, zoals gezegd: het gaat om een kwetsbare groep. In plaats daarvan roept de VO-raad op om studenten in te zetten voor deze bijspijkerprogramma’s. Studenten. Je leest het goed.
Zou niet juist de VO-raad zich hard moeten maken om de beste leraren in te zetten voor de meest kwetsbare groepen? Lijkt mij wel.
Lesgeven is een vak. Dit vakmanschap wordt nog belangrijker wanneer een leerling minder makkelijk leert. Laat studenten maar lesgeven aan de leerlingen die makkelijk leren. Kijken hoe de leraren dan reageren. Zet je beste leraren in voor bijspijkerprogramma’s. Met de oproep van de VO-raad om studenten in te zetten, diskwalificeren ze het vak van de leraar. En passent wordt de leerling onder de bus gegooid. Ik vind het echt te gek voor woorden.
Scholen krijgen de boodschap: zet studenten in voor de achterblijvers. Wat een idioot idee. Ik kom nu al scholen tegen die op basis hiervan durven te zeggen: “Ja, een lesbevoegdheid is minder belangrijk, wanneer de groepen kleiner worden.” Mijn antwoord: “Ammehoela! De beste leraar graag voor de belangrijkste klus.”
When you pay peanuts, you get monkeys.