Bewustwording: startmotor van innovatie
Loop je in je organisatie voorop als het gaat om digitalisering? Dan weet je als geen ander dat het moeilijk is om bij collega’s een gevoel van urgentie te wekken. “Als ze nou maar eens begrepen dat dit echt heel belangrijk is. Ook voor hun eigen toekomst!” en “Het zou een stuk makkelijker zijn, als ze het leuk zouden vinden. Zoals ik.”
Collega’s die er thuis een sport van maken online de goedkoopste vakantievlucht te vinden, en met ingewikkelde apps contact met kinderen en kleinkinderen onderhouden, hebben op het werk twee digitale linkerhanden. Herken je dat?
“Digitale linkerhanden”
Waarschijnlijk ben je er ook al achter gekomen, dat instructie van nieuwe systemen niet de gedragsverandering tot gevolg heeft, die je voor ogen hebt. Mensen doen namelijk niet alleen hun werk: ze zijn hun werk. Ze identificeren zich met processen, waarin ze experts zijn.
Wanneer jij processen wilt aanpassen, dan ga je hun huiskamer verbouwen, terwijl ze op de bank zitten.
Ze gaan je echt niet helpen, vooral niet wanneer je al begonnen bent met slopen en al precies weet hoe de nieuwe huiskamer eruit komt te zien. Maar hoe krijg je ze dan wel mee, hoe trek je hen uit diep ingesleten sporen?
Hier biedt het Model van de Vier Zeeën soelaas. In tegenstelling tot DISC gaat het niet om 4 persoonlijkheidstypen, maar over 4 professionele grondhoudingen. En dat is fijn, want het is vrijwel onmogelijk om je persoonlijkheid te veranderen. Maar het is wél mogelijk om het doelbewust over een andere boeg te gooien.
Met het ColumbusKompas krijgt iedereen er zicht op in welke zee hij of zij vaart. Mensen worden zich bewust van de kwaliteiten en uitdagingen die dat met zich meebrengt. Het goede gesprek erover doen we door serious gaming (Expeditie Columbus). Mensen nodigen elkaar uit om eens een andere zee te bevaren.
Ik heb het spel inmiddels met honderden mensen gespeeld. De reacties zijn fantastisch: “Hoe vaak komt het voor dat je een gesprek hebt over hoe je in je werk staat en dat je vijf minuten onverdeelde aandacht krijgt van je collega’s?” Dat is wat er gebeurt en het laat mensen niet onberoerd. Er is sprake van een diepgaande bewustwording.
Het Model van de Vier Zeeën onderscheidt vier grondhoudingen. Iedere zee kent specifieke kwaliteiten en uitdagingen. Het is geen afrekenmodel. Er is goede of slechte zee. We hebben alle zeeën nodig. Wel fijn als iedereen zelf weet welke zee wordt bevaren en niet het anker wordt uitgegooid in een baai, om voor onbepaalde tijd te gaan vissen.
Welke zee bevaar jij? De zee van INITIATIEF & ONRUST, van AMBITIE & OVERMOED, STRIJD & GEWETEN of de zee van ROUTINE & VAKMANSCHAP?
Je komt er in een kwartietje achter als je zelf het ColumbusKompas invult. Doe je het met je hele team of organisatie, dan kunnen we de distributie per afdeling in kaart brengen en met elkaar vergelijken.
Wil je het een keertje uitproberen? Neem contact met me op en we drinken samen een kop koffie.