Wanneer een organisatie zich bewust wordt van de noodzaak om nieuwe vaardigheden en attitudes bij medewerkers te ontwikkelen, dringt de vraag zich op hoe je dit doet. Het Columbusmodel (Digitale Intelligentie, Hoornstra en Van Lieshout, 2019 uitgeverij Business Contact) biedt een strategisch denkkader waarmee professionals grip krijgen op dit vraagstuk. Het ColumbusKompas is een praktisch instrument om ermee aan de slag te gaan.
Omdat de 21e-eeuwse vaardigheden een breed spectrum beslaan en bovendien meer dan de helft van de vaardigheden zogenoemde soft skills zijn, is het moeilijk om te sturen op de ontwikkeling van deze vaardigheden. Het gevaar bestaat dat de 21e-eeuwse vaardigheden een lege modeterm wordt. Goed gemotiveerde medewerkers doen aan ‘cherry picking’ en gaan aan de slag met de vaardigheden die het meest concreet zijn, verzameld in het begrip digitale geletterdheid. Anderen slaan de ogen ten hemel wanneer nieuwe vaardigheden weer eens ter sprake komen en zetten de hakken in het zand.